Titre | Physical metallurgy of medium-Mn advanced high-strength steels |
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Auteur | Sun, B; Kwiatkowski da Silva, A; Wu, Y; Ma, Y; Chen, H; Scott, C; Ponge, D; Raabe, D |
Source | International Materials Reviews vol. 68, no. 5, 2023 p. 1-39, https://doi.org/10.1080/09506608.2022.2153220 |
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Année | 2023 |
Séries alt. | Ressources naturelles Canada, Contribution externe 20230043 |
Éditeur | Taylor & Francis |
Document | publication en série |
Lang. | anglais |
DOI | https://doi.org/10.1080/09506608.2022.2153220 |
Media | papier; numérique; en ligne |
Formats | pdf |
Sujets | manganèse; analyses granulométriques; angles de phase; Acier; Transformation; minéraux industriels; minéraux métalliques; Sciences et technologie |
Illustrations | graphiques; diagrammes schématiques; graphiques |
Programme | CanmetMATÉRIAUX Traitement des matériaux avancés |
Diffusé | 2023 01 12 |
Résumé | (disponible en anglais seulement) Steels with medium manganese (Mn) content (3?12 wt-%) have emerged as a new alloy class and received considerable attention during the last decade. The
microstructure and mechanical response of such alloys show significant differences from those of established steel grades, especially pertaining to the microstructural variety that can be tuned and the associated micromechanisms activated during
deformation. The interplay and tuning opportunities between composition and the many microstructural features allow to trigger almost all known strengthening and strain-hardening mechanisms, enabling excellent strength-ductility synergy, at
relatively lean alloy content. Previous investigations have revealed a high degree of microstructure and deformation complexity in such steels, but the underlying mechanisms are not adequately discussed and acknowledged. This encourages us to
critically review and discuss these materials, focusing on the progress in fundamental research, with the aim to obtain better understanding and enable further progress in this field. The review addresses the main phase transformation phenomena in
these steels and their mechanical behaviour, covering the whole inelastic deformation regime including yielding, strain hardening, plastic instability and damage. Based on these insights, the relationships between processing, microstructure and
mechanical properties are critically assessed and rationalized. Open questions and challenges with respect to both, fundamental studies and industrial production are also identified and discussed to guide future research efforts. |
Sommaire | (Résumé en langage clair et simple, non publié) Les producteurs d'acier répondent à la nécessité de réduire les émissions nocives de gaz à effet de serre des véhicules de transport routier en
développant une famille de tôles d'acier avancées à haute résistance (AHSS) pour l'allègement automobile. Ces nouvelles nuances combinent une résistance mécanique élevée avec une ductilité améliorée, de sorte que les composants complexes de la
carrosserie et du châssis peuvent être remplacés par des pièces fabriquées à l'aide de tôles plus fines, sans perte de performances. Cela permet de réaliser d'importantes économies de poids et conduit à une réduction des émissions pour les véhicules
à combustion interne et/ou à une autonomie accrue pour les véhicules électriques. Cet article de synthèse présente l'état actuel des connaissances pour une importante sous-classe d'AHSS connue sous le nom d'aciers au manganèse moyen. |
GEOSCAN ID | 331862 |
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