Titre | Geomorphic feature mapping along the Dempster Highway and Inuvik-to-Tuktoyaktuk Highway corridor, Yukon and Northwest Territories, Canada |
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Auteur | Sladen, W; Morse, P ; Kokelj, S; Parker, R; Smith, S |
Source | Arctic Change 2020 abstracts (continued); Arctic Science 554, 2021 p. 361-362, https://doi.org/10.1139/as-2021-0018 Accès ouvert |
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Année | 2021 |
Séries alt. | Ressources naturelles Canada, Contribution externe 20200518 |
Éditeur | Éditions Sciences Canada |
Réunion | Arctic Change 2020; décembre 7-10, 2020 |
Document | publication en série |
Lang. | anglais |
DOI | https://doi.org/10.1139/as-2021-0018 |
Media | papier; en ligne; numérique |
Référence reliée | Cette publication est reliée à les publications suivantes |
Formats | pdf; html |
Province | Territoires du Nord-Ouest; Yukon |
SNRC | 106E; 106F; 106K; 106L; 106M; 106N; 107B; 107C |
Région | Inuvik; Tuktoyaktuk; Tsiigehtchic; Fort McPherson; Eagle Plains; Dawson; Océan Arctique; Mackenize River; Richardson Mountains; Ogilvie Mountains |
Lat/Long OENS | -135.0000 -133.0000 69.8333 65.7500 |
Lat/Long OENS | -135.0000 -133.0000 69.8333 65.7500 |
Sujets | pergélisol; glace fossile; caractéristiques périglaciaires; sensitivité de terrain; topographie; effets climatiques; techniques de cartographie; télédétection; imagerie par satellite; glissements de
terrain; dépôts de glissement de terrain; mouvement de masse; glissements de pentes; topographie; végétation; écosystèmes; physiographie; climat; établissement de modèles; Réseau routier; Changement climatique; dégel du pergélisol; Infrastructure;
Arctique; Écosystème arctique; Méthodologie; Classification; Hydrologie; dépôts de versants; géologie des dépôts meubles/géomorphologie; géologie de l'environnement; hydrogéologie; géophysique; Sciences et technologie; Nature et environnement;
Transport |
Programme | Géosciences de changements climatiques Pergélisols |
Diffusé | 2021 06 22 |
Résumé | (disponible en anglais seulement) Thaw of ice-rich permafrost can reduce ground stability, modify terrain, and alter drainage patterns, affecting terrestrial and aquatic ecosystems, and
presenting significant challenges to northern societies. Permafrost thaw can have a major influence on the integrity of critical ground-based transportation infrastructure. The landforms that arise due to permafrost and periglacial processes can
indicate ground ice presence and sensitive permafrost terrain. To map spatial variability in periglacial terrain conditions we developed a robust methodology to classify and digitize key landforms in 3-D using synthetic stereo pairs generated from
high-resolution (0.6 m) satellite imagery and custom scripts to semi-automate attribute assignment. Hydrological, periglacial, and mass movement landforms were identified at 1:10 000 scale, and digitized at 1:5 000 scale, along a 10 km-wide corridor
centred on the 875 km-long Dempster and Inuvik-to-Tuktoyaktuk Highway corridor (8411 km2). The road traverses a variety of geological and physiographic terrain types, and though permafrost distribution is continuous, variation in climate, relief,
ecology, and disturbance have produced a diverse range of permafrost conditions and landforms. Results indicate that distribution of the 8850 landforms mapped varies with physiographic region. The northern-most 3277 km2 of the study area contains the
majority of the periglacial (82%) and hydrological (88%) features and reflects the extent of ground ice and permafrost-thaw sensitivity in the northern regions. Tuktoyaktuk Coastlands alone contain the greatest number and density of landforms by an
order of magnitude compared with the other physiographic regions. Slope and mass wasting dominate the southern 60% of the corridor, which are, coincidentally, the physiographic regions with the highest relative relief. These data provide a basis for
developing relationships between landforms and landscape characteristics and for developing spatial models of landscape thaw susceptibility. NRCan contribution number: 20200518. |
Sommaire | (Résumé en langage clair et simple, non publié) Le dégel du pergélisol riche en glace qui peut être causé par les changements climatiques ou des activités de développement sur le pergélisol,
peut poser un risque aux infrastructures nordiques. Nous présentons ici une approche pour mieux comprendre la distribution des formes périglaciaires ainsi que leur relation avec les types de terrain que l'on retrouve le long de la route Dempster et
Inuvik-à-Tuktoyaktuk, qui sont le seul accès à l'Arctique canadienne de l'ouest. Les résultats de la cartographie montrent que la majorité des formes identifiées comme riches en glace, tel que les polygones de coins de glace, sont concentrés dans les
régions physiographiques du nord du corridor, ce qui indique la sensibilité au dégel de ces types de terrain. Ces données peuvent être utilisées dans le développement de modèles pour évaluer la susceptibilité au dégel du terrain
périglaciaire. |
GEOSCAN ID | 327521 |
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