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TitreEvaluation of threshold freezing conditions for winter road construction over discontinuous permafrost peatlands, subarctic Canadian Shield
AuteurSladen, W E; Wolfe, S A; Morse, P D
SourceNorthwest Territories Geological Survey, Yellowknife Geoscience Forum Abstract and Summary Volume 2019, 2019 p. 87-88 (Accès ouvert)
LiensOnline - En ligne (complete volume - volume complet, PDF, 6.60 MB)
Année2019
Séries alt.Ressources naturelles Canada, Contribution externe 20190332
ÉditeurCommission géologique des Territoires du Nord-Ouest (Yellowknife, NT, Canada)
Réunion47th Annual Yellowknife Geoscience Forum; Yellowknife, NT; CA; Novembre 19-21, 2019
Documentpublication en série
Lang.anglais
Mediaen ligne; numérique
Formatspdf
ProvinceTerritoires du Nord-Ouest; Nunavut
SNRC85I/09; 85I/10; 85I/11; 85I/12; 85I/13; 85I/14; 85I/15; 85I/16; 85P/01; 85P/02; 85P/03; 85P/04; 85P/05; 85P/06; 85P/08
RégionTibbitt Lake; Cameron River; Gordon Lake; Tibbitt to Contwoyto Winter Road
Lat/Long OENS-114.0000 -112.0000 63.5000 62.5000
Sujetspergélisol; glace fossile; caractéristiques périglaciaires; dépôts organiques; tourbières; concentration de glace; épaisseur de la glace; neige; inondations; temperature; températures au sol; techniques de diagraphie; analyses thermiques; eaux de surface; lacs; Bouclier Canadien; construction routière; sécurité routière; géologie des dépôts meubles/géomorphologie; géophysique; Nature et environnement; Sciences et technologie; Transport
ProgrammeGéosciences de changements climatiques, Pergélisols
Diffusé2019 11 01
Résumé(disponible en anglais seulement)
Winter roads are important transportation corridors in northern regions. The Tibbitt to Contwoyto Winter Road (TCWR) traverses the subarctic Canadian Shield and is the most heavily used winter road in Canada. In addition to lake-ice thickness, trafficability on the TCWR depends on adequate freezeback of overland portages, which primarily traverse peatlands underlain by discontinuous permafrost. We investigate threshold requirements for the initiation of winter road operation and assess the use of a recommended 305 °C-day air-freezing index (FDD305a) value to predict ground freezing at 30-cm depth, the standard depth for initiating winter road construction. Snow compaction and flooding enhanced freezeback of portages and early winter overland water flow had a similar effect. The majority of winter road portages were not frozen to a depth of 30 cm by FDD305a. The results indicate that an FDDa threshold of 1100 °C-days is more appropriate for drained and wet peatlands in this discontinuous permafrost However, TCWR winter road operators presently plan the construction of the winter road by calendar date rather than by evaluation of the air-freezing index. This practice results in a conservative approach to the start of the construction season, close to 1100 °C-days, when a higher percentage of sites are frozen to 30-cm depth than would be if FDD305awas used. In addition, the use of low-pressure vehicles for snow compaction during the start of the construction season is an environment. effective adaptation practice to speed up ground freezing.
Sommaire(Résumé en langage clair et simple, non publié)
Les routes d'hiver sont aménagées saisonnièrement pour desservir des communautés éloignées et des sites d'exploitation des ressources dans le nord du Canada. Dans des endroits autrement impassables, la glace de lac et le sol gelé fournissent des surfaces stables pour la circulation des véhicules. Les lignes directrices exigent que le sol soit gelé à 30 cm de profondeur afin de supporter le poids des machineries lourdes, et que le seuil de 305 degré-jour de gel de l'air (DJG305a) soit atteint avant de commencer la construction d'une route d'hiver. Cet article examine les conditions thermiques du sol à une profondeur de 30 cm dans les tourbières de pergélisol discontinu situées sur l'emprise et à l'extérieur de l'emprise de la route d'hiver de Tibbitt à Contwoyto (TCWR). Au cours de la période d'étude, le seuil DJG305a était insuffisant pour permettre la pénétration du gel à une profondeur de 30 cm dans les tourbières humides typiques du Bouclier canadien subarctique. Le seuil de date calendaire actuellement utilisé par le TCWR permet suffisamment de temps pour une pénétration du gel adéquate.
GEOSCAN ID321392