Titre | A new protocol to map permafrost geomorphic features and advance thaw-susceptibility modelling |
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Auteur | Rudy, A C A; Morse, P D ; Kokelj, S V; Sladen, W E; Smith, S L |
Source | Cold Regions Engineering 2019: proceedings of the 18th International Conference on Cold Regions Engineering and the 8th Canadian Permafrost Conference; par Bilodeau, J -P (éd.); Nadeau, D F (éd.);
Fortier, D (éd.); Conciatori, D (éd.); 2019 p. 661-669, https://doi.org/10.1061/9780784482599.076 |
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Année | 2019 |
Séries alt. | Ressources naturelles Canada, Contribution externe 20190154 |
Éditeur | American Society of Civil Engineers |
Réunion | 18th International Conference on Cold Regions Engineering and the 8th Canadian Permafrost Conference; Québec, QC; CA; août 18-22, 2019 |
Document | livre |
Lang. | anglais |
DOI | https://doi.org/10.1061/9780784482599.076 |
Media | en ligne; numérique |
Formats | pdf (Adobe® Reader®) |
Province | Territoires du Nord-Ouest; Yukon |
SNRC | 106E; 106L; 106M; 106N; 107A; 107B; 107C; 107D; 115O; 115P; 116A; 116B; 116G; 116H; 116I; 116J; 116P |
Région | Dempster Highway; Inuvik to Tuktoyaktuk Highway; Tuktoyaktuk Peninsula; Mackenzie Delta; Fort McPherson; Eagle Plains; Dawson |
Lat/Long OENS | -140.0000 -130.0000 69.7500 63.7500 |
Sujets | pergélisol; glace fossile; caractéristiques périglaciaires; thermokarst; polygones de fente de glace; climat; établissement de modèles; glissements de terrain; mouvement de masse; glissements; analyses de
la stabilité des pentes; glissements de pentes; milieu hydrologique; températures au sol; télédétection; imagerie par satellite; Plateau de Peel ; Changement climatique; dégel du pergélisol; Infrastructure; Méthodologie; géologie des dépôts
meubles/géomorphologie; géologie de l'environnement; géophysique; Nature et environnement; Sciences et technologie |
Illustrations | cartes de localisation; cartes géolscientiques généralisées; images satellitaires; tableaux; modèles; graphiques |
Programme | Géosciences de changements climatiques Pergélisols |
Diffusé | 2019 08 08 |
Résumé | (disponible en anglais seulement) Permafrost thaw can destabilize terrain, initiate thermokarst processes that alter landscapes, and create geohazards for communities and infrastructure. A
robust, standardized methodology was developed to map indicators of thaw-sensitive permafrost terrain, including mass wasting and periglacial features. The method was applied to a 10-km wide corridor centred on the Dempster and Inuvik-Tuktoyaktuk
Highways, which are constructed over a wide range of terrain and permafrost conditions. Here we use random forest models, trained and validated with mass movement and ice-wedge polygon inventories, to develop thaw-susceptibility models for two
regions along the corridor, Peel Plateau, and Anderson Plain and Tuktoyaktuk Coastlands. Geomorphological and hydrological variables were used as predictors providing insights into the characteristics constraining the distribution of thaw-sensitive
terrain. In the Peel region, mass movements have a higher potential of occurring on concave, moderate to steep slopes (7 to 18°) in fluvially-incised valleys. In uplands of Anderson Plain and Tuktoyaktuk Coastlands, mass movements occur on moderate
slopes (5 to 15°) adjacent to incised stream channels, and along lakeshores. The ice-wedge polygon model across the forest tundra transition north of Inuvik highlights the northward increase in polygonal terrain with decreasing ground
temperatures. |
Sommaire | (Résumé en langage clair et simple, non publié) Le dégel du pergélisol déclenche des processus thermokarstiques qui modifient les paysages et créent des géorisques pour les collectivités et
les infrastructures. Une méthodologie a été élaborée pour cartographier les mouvements de masse et les phénomènes périglaciaires le long d'un corridor de 10 km de largeur centré sur les routes Dempster et Inuvik-Tuktoyaktuk. Des modèles statistiques
et des inventaires des mouvements de masse et des polygones de glace ont été utilisés pour élaborer des modèles de sensibilité au dégel pour deux régions le long du corridor : Peel Plateau et Anderson Plain et Tuktoyaktuk Coastlands. Sur le plateau
Peel, les mouvements de masse sont plus susceptibles de se produire sur des pentes modérées à abruptes dans les vallées fluviales. Dans les 'plaines Anderson' et 'Tuktoyaktuk Coastlands', des mouvements de masse se produisent sur les pentes modérées
adjacentes aux ruisseaux et le long des rives du lac. Le modèle polygonal montre l'augmentation dans le nord associée à une diminution de la température du sol. |
GEOSCAN ID | 315029 |
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