Titre | Multi-technique geophysical investigation of a very slow-moving landslide near Ashcroft, British Columbia, Canada |
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Auteur | Huntley, D ;
Bobrowsky, P ; Hendry, M; Macciotta, R; Best, M |
Source | Journal of Environmental and Engineering Geophysics vol. 24, issue 1, 2019 p. 87-110, https://doi.org/10.2113/JEEG24.1.87 |
Image |  |
Année | 2019 |
Séries alt. | Ressources naturelles Canada, Contribution externe 20190094 |
Éditeur | Environmental and Engineering Geophysical Society |
Document | publication en série |
Lang. | anglais |
DOI | https://doi.org/10.2113/JEEG24.1.87 |
Media | papier; en ligne; numérique |
Formats | pdf (Adobe® Reader®); html |
Province | Colombie-Britannique |
SNRC | 92I/11NW; 92I/11SW |
Région | Ashcroft; Thompson River |
Lat/Long OENS | -121.5000 -121.2500 50.7500 50.5000 |
Sujets | glissements de terrain; glissements de pentes; moyens de transport; levés géophysiques; levés sismiques; ondes sismiques; ondes P; ondes transversales; interprétations géophysiques; résistivité
électrique; levés électromagnétiques; levés de conductivité; induction électromagnétique; méthodes radar; levés par rayons gamma; diagraphie géophysique; susceptibilité magnétique; trous de mine; établissement de modèles; milieu hydrologique;
propriétés hydrologiques; bathymétrie; géologie du substratum rocheux; caractéristiques structurales; fractures; lithologie; roches ignées; roches volcaniques; andésites; rhyolites; sediments; argiles; blocs; sables; silts; graviers; épandage fluvio
glaciaire; eau souterraine; cisaillement; topographie; escarpements; rigoles; lithostratigraphie; températures au sol; Infrastructure; Réseau ferroviaire; Sécurité publique; Gestion des risques; dépôts de versants; géologie des dépôts
meubles/géomorphologie; géologie de l'ingénieur; géophysique; hydrogéologie |
Illustrations | cartes de localisation; images satellitaires; photographies; tableaux; cartes géolscientiques généralisées; profils géophysiques; diagraphies de puits; coupes lithologiques; images 3D |
Programme | Géoscience pour la sécurité publique Glissements de terrain terrestres |
Diffusé | 2019 04 10 |
Résumé | (disponible en anglais seulement) Landslides in the Thompson River valley, British Columbia have the potential to adversely impact vital national railway infrastructure and operations, the
natural environment, cultural heritage features, communities, public safety and the economy. To better manage geohazard risks in the primary national transportation corridor, government agencies, universities and railway industry partners are
focusing research efforts on the Ripley Landslide, 7 km south of Ashcroft. The internal composition and structure of this very slow-moving landslide as revealed by geophysical surveys and terrain mapping provides contextual baseline data for
interpreting slope stability monitoring results and guiding geohazard mitigation efforts. Terrestrial and waterborne geophysical surveys were undertaken using subsets of the following methods: electrical resistivity tomography, frequency
electromagnetic conductivity, ground penetrating radar, primary-wave refraction and multispectral analysis of shear-waves, natural gamma radiation, induction conductivity and magnetic susceptibility. Small and irregular anomalies, areas of complex
subsurface geometry and groundwater-rich zones are resolved along all terrestrial geophysical survey lines. Terrain mapping and geophysical surveys indicate a high relief bedrock sub-surface overlain by a 10 m to >30 m thick package of complex
fine-grained sediments containing groundwater. Planar sub-surface features revealed in surface exposures, borehole logs and geophysical profiles include tabular bedding and terrain unit contacts. Profiles also show discrete curvilinear features
interpreted as rotational-translational failure planes in clay-rich beds in the main body of the slide beneath the rail ballast and retaining wall. Integrating data from surficial geology mapping and an array of geophysical methods provided
significantly more information than any one technique on its own. |
Sommaire | (Résumé en langage clair et simple, non publié) Les levés géophysiques et la cartographie géologique révèlent la composition et la structure internes d'un glissement de terrain lent à 7 km au
sud d'Ashcroft, en Colombie-Britannique. Ces connaissances géoscientifiques fournissent des données de base contextuelles permettant d'interpréter les résultats de la surveillance et de guider les efforts d'atténuation des aléas géographiques dans le
principal corridor de transport national. |
GEOSCAN ID | 314751 |
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