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TitreAssessment of submarine slope failures off Vancouver Island, British Columbia
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AuteurRiedel, M; Naegeli, K; Côté, M M
SourceCommission géologique du Canada, Dossier public 8008, 2016, 108 pages, https://doi.org/10.4095/297904
Année2016
ÉditeurRessources naturelles Canada
Documentdossier public
Lang.anglais
DOIhttps://doi.org/10.4095/297904
Medianumérique; en ligne
Formatspdf
ProvinceRégion extracotière de l'ouest
Lat/Long OENS-128.0000 -126.0000 49.5000 48.0000
Sujetstalus continental; dépôts de pentes; glissements de pentes; stabilité des pentes; analyses de la stabilité des pentes; bathymétrie; caractéristiques sous-marines; transport sous-marin; glissements de terrain; dépôts de glissement de terrain; failles; formation de failles; Zone de subduction de Cascadia ; géologie marine; géologie des dépôts meubles/géomorphologie; géologie structurale
Illustrationslocation maps; tables; histograms; rose diagrams; stratigraphic columns
Consultation
Endroit
 
Bibliothèque de Ressources naturelles Canada - Ottawa (Sciences de la Terre)
 
ProgrammeRisques géo marines, Géoscience pour la sécurité publique
Diffusé2016 04 29
Résumé(disponible en anglais seulement)
Multibeam bathymetric data acquired off Vancouver Island across the accretionary prism of the Cascadia subduction zone reveal a prominent segmentation of the deformation front with dominant azimuths of the ridges at ~120° and ~150° and abundant submarine landslides. Both these ridge-orientations are oblique to the direction of subduction (~45°). Ridges at a strike of ~120° show dominantly rectangular-shaped failure head-scarps and intact blocks of sediments within the failed sediment mass, whereas ridges with an azimuth of ~150° show curved head-scarps and incoherent debris in the failure mass. We propose that this systematic change in failure-style is related to the underlying thrust fault system producing steeper and taller ridges for azimuths around 150°, but less steep and tall ridges at 120°. Thus, debris-flow style failure is simply a result of higher kinetic forcing of the down-sliding sediment mass: more mixing and destruction of the coherent blocks for taller and steeper ridges, and blocks of intact sediment for gentle slopes and less elevated ridges. A segmentation of the deformation front and ridge alignment into two dominant azimuths could be a result of: a) complex interaction and competing forces from overall slab-pull (45°), b) re-activated faults orientated almost N-S (~175°) on the oceanic plate and overlying sediment cover (reflected in the magnetic stripes and abyssal plain strike-slip faulting), and c) relative orientation of the back-stop off Vancouver Island and accreted terranes (at ~127° following the coastline between Nootka Island and Port Renfrew). Extensional faulting is observed only at ridges with debris-flow style failure, which also are the ridges with larger height and steeper slopes. These extensional faults may be the result of over-steepening of the ridges and collapse of the sediment pile that can no longer withstand its own weight due to limited internal shear strength.
Résumé(Résumé en langage clair et simple, non publié)
Des données bathymétriques multifaisceaux acquises au large de l'île de Vancouver, à travers le prisme d'accrétion de la zone de subduction de Cascadia, révèlent une importante segmentation du front de déformation qui présente des crêtes dont les azimuts dominants sont d'environ 120° et 150°, ainsi que d'abondants glissements sous-marins. Ces orientations des crêtes sont obliques par rapport à la direction de la subduction (~45°). Les crêtes dont la direction est ~120° présentent des niches d'arrachement généralement de forme rectangulaire ainsi que des blocs de sédiments intacts dans la masse de sédiments résultant du glissement. Par ailleurs, les crêtes dont l'azimut est ~150° présentent des niches d'arrachement de forme arquée ainsi que des débris incohérents dans la masse du glissement. Nous avançons l'hypothèse que ce changement systématique du style de rupture est lié à un système de failles de chevauchement sous-jacent produisant des crêtes plus abruptes et plus élevées pour les azimuts d'environ 150°, mais des crêtes moins abruptes et moins hautes à des azimuts de 120°. Par conséquent, un glissement sous forme de coulée de débris est simplement le résultat d'un forçage cinétique plus important de la masse de sédiments vers le bas de la pente.
GEOSCAN ID297904