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TitreClimate change and the long-term viability of the World's busiest heavy haul ice road
AuteurMullan, D J; Swindles, G T; Patterson, R T; Galloway, J M; Macumber, A L; Falck, H; Crossley, L H; Chen, J; Pisaric, M
SourceTheoretical and Applied Climatology vol. 129, issue 3-4, 2017 p. 1089-1108, https://doi.org/10.1007/s00704-016-1830-x
Année2017
Séries alt.Secteur des sciences de la Terre, Contribution externe 20150353
ÉditeurSpringer
Documentpublication en série
Lang.anglais
DOIhttps://doi.org/10.1007/s00704-016-1830-x
Mediapapier; en ligne; numérique
Formatspdf
ProvinceTerritoires du Nord-Ouest; Nunavut
Sujetsétablissement de modèles; climat arctique; climat; moyens de transport; épaisseurs des glaces; épaisseur de la glace; modèles; Nature et environnement; Sciences et technologie; Santé et sécurité
Illustrationslocation maps; tables; graphs; plots
ProgrammeOutils d'adaptation et d'impacts sur l'environnement pour les mines de métaux, Géosciences de l'environnement
Résumé(disponible en anglais seulement)
Climate models project that the northern high latitudes will warm at a rate in excess of the global mean. This will pose severe problems for Arctic and sub-Arctic infrastructure dependent on maintaining low temperatures for structural integrity. This is the case for the economically important Tibbitt to Contwoyto Winter Road (TCWR) - the world's busiest heavy haul ice road, spanning 400 km across mostly frozen lakes within the Northwest Territories of Canada. In this study, future climate scenarios are developed for the region using statistical downscaling methods. In addition, changes in lake ice thickness are projected based on historical relationships between measured ice thickness and air temperatures. These projections are used to infer the theoretical operational dates of the TCWR based on weight limits for trucks on the ice. Results across three climate models driven by four RCPs reveal a considerable warming trend over the coming decades. Projected changes in ice thickness reveal a trend towards thinner lake ice and a reduced time window when lake ice is at sufficient thickness to support trucks on the ice road, driven by increasing future temperatures. Given the uncertainties inherent in climate modelling and the resultant projections, caution should be exercised in interpreting the magnitude of these scenarios. More certain is the direction of change, with a clear trend towards winter warming that will reduce the operation time window of the TCWR. This illustrates the need for planners and policymakers to consider future changes in climate when planning annual haulage along the TCWR.
Résumé(Résumé en langage clair et simple, non publié)
Les modèlent climatiques prédisent que les latitudes nordiques se réchaufferont à un rythme supérieur à la moyenne mondiale. Cela a de grandes implications quant à la pérennisation du succès de l'industrie minière du Nord qui est dépendante des routes de glace en hiver pour le transport de biens et de services. La route de glace de Tibbitt à Contwoyto (TCWR) est la route de glace la plus longue et la plus fréquentée du monde, couvrant ~ 400 km principalement sur des lacs gelés, dans les Territoires du Nord-Ouest du Canada. Nous avons développé des scénarios climatiques futurs en utilisant des méthodes statistiques de réduction d'échelle et projetés des changements pour l'épaisseur des glaces et pour les dates d'opération pour la TCWR. Basés sur ces modèles, nous prévoyons qu'un réchauffement considérable se fera au cours des prochaines décennies et que cela tendra à réduire l'épaisseur de glace de lac induisant une réduction de la fenêtre de temps où la glace de lac est suffisamment épaisse pour supporter des camions sur la route.
GEOSCAN ID297433