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TitreElectrical and electromagnetic data for permafrost characterization at Iqaluit International Airport, Nunavut
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AuteurOldenborger, G A; LeBlanc, A -M; Sladen, W E
SourceCommission géologique du Canada, Dossier public 7750, 2015, 43 pages, https://doi.org/10.4095/295978
Année2015
ÉditeurRessources naturelles Canada
Documentdossier public
Lang.anglais
DOIhttps://doi.org/10.4095/295978
Mediaen ligne; numérique
Formatspdf
ProvinceNunavut
SNRC25N/10; 25N/15
Lat/Long OENS-69.0000 -68.5000 64.0000 63.5000
Sujetslevés électriques; cartographie électromagnétique; induction électromagnétique; champs électromagnétiques; levés électromagnétiques; télédétection; imagerie par satellite; pergélisol; congélation du sol; glace fossile; déplacement; analyse de terrains; sensitivité de terrain; types de terrain; géophysique; géologie des dépôts meubles/géomorphologie; Cénozoïque; Quaternaire
Illustrationslocation maps; tables; aerial photographs; graphs; schematic diagrams
ProgrammeInfrastructures terrestres, Géosciences de changements climatiques
Diffusé2015 02 24
Résumé(disponible en anglais seulement)
Iqaluit International Airport presently suffers from instabilities and subsidence along its runway, taxiways and apron. In particular, asphalt surfaces are significantly impacted by settlement and cracking These instabilities may be related to permafrost, permafrost degradation and associated drainage conditions. This Open File reports on electrical and electromagnetic geophysical data collected and processed by the Geological Survey of Canada at the Iqaluit International Airport as part of the Land-Based Infrastructure Project within the Climate Change Geoscience Program. Galvanic and capacitive electrical resistivity surveys, along with low induction number electromagnetic measurements, were performed over selected areas within the airport boundary and in the near vicinity to assist with permafrost characterization and to investigate active permafrost processes. The recovered electrical resistivities suggest distinct electrical signatures for different terrain units and sediment types, and for ice-rich material including ice wedges. Even with continuous permafrost and cold permafrost temperatures, the resistivity models reveal anomalously conductive material at depth that is not obviously correlated to mapped surficial sediments. The anomalous regions are correlated with localized settlement problems and downward multi-season displacement derived from D-InSAR. The geophysical surveys also exhibit features indicative of seasonal freezing of localized groundwater beneath airport infrastructure and variable active layer thickness under infrastructure that is thicker than for undeveloped ground.
Résumé(Résumé en langage clair et simple, non publié)
Aéroport international d'Iqaluit souffre actuellement d'instabilités et affaissements le long de ses pistes, voies de circulation et un tablier. Ces instabilités peuvent être liés au pergélisol, la dégradation du pergélisol et les conditions de drainage associés. En particulier, les surfaces d'asphalte sont affectés de manière significative par la dégradation du pergélisol, tassement dû au dégel et le gel de craquage. Dans le cadre du programme Géoscience de changement climatique, plusieurs types de données géophysiques ont été recueillies sur et autour de l'infrastructure de l'aéroport de caractériser les conditions du pergélisol et d'étudier les processus de pergélisol actifs. Les levés géophysiques révèlent des anomalies liées à multi-saison déplacement et des eaux souterraines influence.
GEOSCAN ID295978