Titre | The anatomy of an active slide: the Gascons rockslide, Québec, Canada |
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Auteur | Cloutier, C; Locat, J; Couture, R; Jaboyedoff, M |
Source | Landslides 2015 p. 1-18, https://doi.org/10.1007/s10346-015-0566-5 |
Image |  |
Année | 2015 |
Séries alt. | Secteur des sciences de la Terre, Contribution externe 20140406 |
Éditeur | Springer Nature |
Document | publication en série |
Lang. | anglais |
DOI | https://doi.org/10.1007/s10346-015-0566-5 |
Media | papier; en ligne; numérique |
Formats | pdf |
Province | Québec |
SNRC | 22A/02; 22A/03 |
Région | Gaspe Peninsula |
Lat/Long OENS | -65.5000 -64.5000 48.2500 48.0000 |
Sujets | glissements de terrain; télédétection; dépôts de pentes; glissements de pentes; stabilité des pentes; géologie de l'ingénieur; géophysique |
Illustrations | images Landsat; images satellitaires; images; images 3D; images numériques; photographies; coupes transversales, stratigraphique; coupes transversales, structurale; diagrammes; tableaux; diagrammes
stéréographiques tournant de wulff |
Programme | Division de la CGC du nord du Canada |
Diffusé | 2015 03 04 |
Résumé | (disponible en anglais seulement) A railroad crosses the coastal Gascons rockslide, in Quebec, Canada. This study improves the understanding of the rockslide’s failure mechanism and post-failure
behaviour responsible for the deformation in the railroad. The slide is an asymmetrical wedge failure of 410,000 m3, in rocks made up of centimetre-scale beds of nodular calcilutite alternating with sandstones and limestone. The post-failure stage of
the rockslide is characterised by continuous movement of blocks with speeds ranging from 6 to 110 mm/year. The main water table is just below the sliding surface, but precipitation and snowmelt can raise it above the sliding surface in the upper part
of the slide. We propose a model for the rockslide, its failure mechanism, geometry and hydrogeology to provide a baseline for interpreting the near-real-time data collected since 2009. |
Sommaire | (Résumé en langage clair et simple, non publié) Un massif rocheux présente une menace à l'intégrité d'une voie ferroviaire en Gaspésie (QC). Ce versant rocheux a fait l'objet d'une étude
détaillée de son comportement, i.e. des déplacements, à l'aide de nombreux moyens de mesure sur le terrain et de télédétection. L'analyse de ses mouvements et du comportement future potentiel du massif permet de mieux aborder l'analyse de
risque. |
GEOSCAN ID | 295775 |
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