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TitreGeophysical characterization of permafrost at Iqaluit International Airport, Nunavut
AuteurOldenborger, G A; LeBlanc, A -M; Short, N H; Sladen, W E; Allard, M
SourceArctic Change 2014, poster abstracts; par ArcticNet; 2014 p. 125
LiensOnline - En ligne
Année2014
Séries alt.Secteur des sciences de la Terre, Contribution externe 20140322
ÉditeurArctic Net
RéunionArctic Change 2014; Ottawa; CA; décembre 8-12, 2014
Documentlivre
Lang.anglais
Mediapapier; en ligne; numérique
Formatspdf
ProvinceNunavut
SNRC25N/15
Lat/Long OENS-68.5667 -68.5333 63.7667 63.7333
Sujetspergélisol; congélation du sol; glace fossile; températures au sol; crevasses de gel; soulèvement par le gel; imagerie par satellite; analyses thermiques; regimes thermiques; géologie des dépôts meubles/géomorphologie; géologie de l'ingénieur
Illustrationslocation maps; graphs; profiles; images
ProgrammeInfrastructures terrestres, Géosciences de changements climatiques
Résumé(disponible en anglais seulement)
Iqaluit International Airport presently suffers from instabilities and subsidence along its runway, taxiways and apron. These instabilities may be related to permafrost, permafrost degradation and associated drainage conditions. In particular, asphalt surfaces are significantly impacted by permafrost degradation, thaw settlement and frost cracking. As part of a joint activity involving the Canada-Nunavut Geoscience Office, the Geological Survey of Canada and Université Laval, several types of electrical and electromagnetic geophysical data have been collected over and around airport infrastructure to characterize permafrost conditions and to investigate active permafrost processes including seasonal changes in unfrozen water content and the role of unfrozen water. Even with continuous permafrost and cold permafrost temperatures, the data often indicate material types with low electrical resistivity, suggesting fine-grained marine sediments and/or saline porewater with the potential for freezing point depression and significant unfrozen water content. In particular, electrical conductivity anomalies beneath taxiways and the runway are correlated with localized settlement problems and with downward multi-season displacement as derived from D-InSAR, and indicate potential zones of groundwater influence. We observe variable active layer thickness under infrastructure that is generally thicker than for undeveloped ground. The thawing front extends downward beneath the embankment material in the underlying glaciomarine sediments such that settlement due to melting of ice wedges or other ice rich materials is likely to continue. Observed seasonal changes in the data indicate that subsurface temperature fluctuations may result in significant ice formation near the thaw table and changes in unfrozen moisture content in the permafrost. Unfrozen water content is an important parameter in calculating the thermal properties of soil, which is used to predict the behaviour of the ground upon warming and thawing.
Résumé(Résumé en langage clair et simple, non publié)
Aéroport international d'Iqaluit souffre actuellement d'instabilités et affaissements le long de ses pistes, voies de circulation et un tablier. Ces instabilités peuvent être liés au pergélisol, la dégradation du pergélisol et les conditions de drainage associés. En particulier, les surfaces d'asphalte sont affectés de manière significative par la dégradation du pergélisol, tassement dû au dégel et le gel de craquage. Dans le cadre d'une activité conjointe impliquant le Bureau géoscientifique Canada-Nunavut, la Commission géologique du Canada et de l'Université Laval, plusieurs types de données géophysiques ont été recueillies sur et autour de l'infrastructure de l'aéroport de caractériser les conditions du pergélisol et d'étudier les processus de pergélisol actifs. Les levés géophysiques révèlent des anomalies liées à multi-saison déplacement et des eaux souterraines influence.
GEOSCAN ID295575