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TitreSediment transport and development of banner banks and sandwaves in an extreme tidal system: upper Bay of Fundy, Canada
AuteurLi, M Z; Shaw, J; Todd, B J; Kostylev, V E; Wu, Y
SourceContinental Shelf Research vol. 83, 2014 p. 86-107, https://doi.org/10.1016/j.csr.2013.08.007
Année2014
Séries alt.Secteur des sciences de la Terre, Contribution externe 20130085
ÉditeurElsevier
Documentpublication en série
Lang.anglais
DOIhttps://doi.org/10.1016/j.csr.2013.08.007
Mediapapier; en ligne; numérique
Formatspdf; html
ProvinceRégion extracotière de l'est; Nouvelle-Écosse
SNRC21H/01; 21H/02; 21H/07; 21H/08
Lat/Long OENS -64.7500 -64.3333 45.5000 45.0000
Sujetssédiments marins; transport des sediments; configurations lit; morphologie; dunes hydrauliques; bancs; dunes; marées; déplacement des sédiments; milieux de marée; courants de marée; regimes d'écoulement; sédiments marins; sables; graviers; levés géophysiques; levés acoustiques marins; levés au sonar; modèles; échantillons prélevés au hasard; photogéologie; géologie marine; géophysique; géologie des dépôts meubles/géomorphologie
Illustrationsgeophysical images; location maps; photographs; cross-sections; tables; sonograms; profiles; models; time series
ProgrammeÉnergies renouvelables, Géosciences environnementales
ProgrammeGéosciences en mer
ProgrammeFonds pour l'énergie propre
Résumé(disponible en anglais seulement)
Multibeam sonar mapping and geophysical and geological groundtruth surveys were coupled with tidal current and sediment transport model calculations to investigate the sediment transport and formation processes of the complex seabed features off the Cape Split headland in the upper Bay of Fundy. The Cape Split banner bank, composed of coarse to very coarse sand, is a southwest-northeast oriented, large tear-drop shaped sand body with superimposed sand waves that show wavelengths from 15 to 525 m and heights from 0.5 to 19 m. Isolated and chains of barchan dunes occur on top of a shadow bank to the southeast of the banner bank. The barchan dunes are composed of well-sorted medium sand and are oriented northwest-southeast. Their mean height and width are 1.5 and 55 m, respectively. A gravel bank, with an elongated elliptical shape and west-east orientation, lies in the Minas Passage erosional trough east of the headland to form the counterpart to the sandy Cape Split banner bank. The southern face is featureless but the northern face is covered by gravel megaripples.
Tidal model predictions and sediment transport calculations show that the formation of the banner bank and the gravel bank are due to the development of the transient counter-clockwise and clockwise tidal eddies respectively to the west and east of the headland. The formation of barchan dunes is controlled by the nearly unidirectional flow regime in outer Scots Bay. Sand waves on the flanks of the Cape Split banner bank show opposite asymmetry and the barchan dunes are asymmetric to the northeast. The tidal current and sediment transport predictions corroborate bedform asymmetry to show that sand wave migration and net sediment transport is to southwest on the northern flank of the banner bank but to northeast on the southern bank. Long-term migration of the Scots Bay barchan dunes is to the northeast. Spring-condition tidal currents can cause frequent mobilization and high-stage transport over the banner bank and barchan dunes. Strong currents in Minas Passage can cause infrequent low-stage transport over the megarippled northern face but are not high enough to mobilize the coarser gravels on the southern face of the gravel bank.
Résumé(Résumé en langage clair et simple, non publié)
La répartition et la stabilité des substrats et des entités du fond marin constituent des critères importants pour la sélection des sites et la conception des dispositifs en vue de l'exploitation de l'énergie marémotrice dans la baie de Fundy. Les résultats de la cartographie bathymétrique multifaisceaux et des levés géologiques ont été jumelés à des calculs obtenus par modélisation du transport sédimentaire et des courants de marée, afin d'étudier la géomorphologie, les processus et la mobilité des bancs, et leurs grandes entités géomorphologiques associées autour du promontoire de Cape Split, dans le fond de la baie de Fundy. Les principales entités reconnues sur le fond marin comprennent une queue de comète avec des dunes hydrauliques superposées, un champ de barkhanes et un banc de gravier dans la cuvette profonde à l'est du promontoire. Selon les prévisions obtenues par la modélisation des courants de marée et du transport des sédiments, des courants de marée intenses peuvent causer la mobilisation fréquente et un transport important par dessus la queue de comète et les barkhanes. Les graviers du banc de gravier sont seulement mobilisés de façon peu fréquente, dans des conditions de faible transport.
GEOSCAN ID292669